D'aquí a uns anys algú estudiarà tot el procés, des dels antecedents, passant pel fets clau i acabant per les conseqüències. Vaja, com en qualsevol altre procés històric que s'hagi produït al llarg dels segles.
Però ara que som ben bé al mig, sembla com sí algú es dediqués a anar punxant els catalans, no fos cas que s'encantessin; i a cada punxada neixen uns quants independentistes.
La darrera punxada ha estat la difusió de l'esborrany de la Ley orgánica de mejora de la calidad educativa (LOMCE), del Ministro de Educación, Cultura y Deporte del Govern espanyol, José Ignacio Wert. En aquest nou esborrany (publicat una setmana després de les eleccions al Parlament de Catalunya, no oblidem aquest detall), s'accentua el grau d'atac a la llengua catalana que ja es preveia després de les paraules del mateix ministre, allò de "españolizar a los niños catalanes".
Aquest atac a la immersió lingüística a les escoles es fonamenta en quatre punts:
1. Les matèries a l'educació primària es divideixen en troncals (han d'ocupar un mínim del 50% del temps lectiu), específiques (com a màxim han d'ocupar el 50% de l'horari) i d'especialitat (no tenen assignat un temps mínim). La llengua català queda englobada en el grup d'especialitat, és a dir, sense tenir assignat un temps mínim d'estudi, i per sota de la llengua castellana (inclosa en el grup troncal), i de dues llengues estrangeres (una en el grup troncal i l'altra en el grup d'específiques). És a dir, la llengua catalana quedaria relegada a la quarta llengua d'ensenyament.
2. A l'educació secundària, l'ESO, també es divideixen en troncals, específiques i d'especialitat. La llengua catalana torna a estar englobada en el grup d'especialitat. Per obtenir el títol d'ESO només cal examinar-se d'una sola assignatura del grup d'especialitat, elegida per cada alumne. Això vol dir que per obtenir el títol d'ESO un alumne pot no haver-se examinat de català.
3. Una disposició addicional de la llei diu que les dues llengües cooficials (el català i el castellà en el cas de Catalunya) han d'estar "equilibrades en el nombre d'hores lectives" a l'escola. Reserva a les administracions educatives autonòmiques que puguin establir aquesta proporció, sempre que es mantiguin les condicions de "normalització lingüística".
4. Mentre aquestes administracions educatives autonòmiques (en el cas català, la Generalitat de Catalunya) no estableixi aquesta proporció, "els pares podran determinar la llengua vehicular" en què volen que els seus fills siguin escolaritzats, i fins i tot els podran inscriure en un centre privat, en aquest cas la matrícula l'haurà de pagar l'administració autonòmica (la Generalitat). Per tant, es pot donar que una família matriculi els seus fills en un centre privat ben car, on no se'ls ensenyi gens de català, i la matrícula l'hauria d'assumir la Generalitat de Catalunya, amb els impostos de tots els catalans.
Aquesta nova punxada segur que provocarà una nova reacció del poble de Catalunya, en els propers dies veurem com, i veurem què hi diuen entitats com Òmnium Cultural i l'Assemblea Nacional Catalana.
Mentre aquest matí sentia la notícia d'aquest nou esborrany de la LOMCE, he recordat un vídeo que vaig veure fa algunes setmanes. El dia 25 de setembre de 2012, Joan Tardà, diputat per d'Esquerra Republicana de Catalunya feia aquesta intervenció al Congreso de los Diputados a Madrid, contestant les intencions del Ministro Wert d'atacar l'ensenyament de l'idioma català a les escoles catalanes.
Chapeau, Tardà: Algú ho havia de dir!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada